مقالات

تفاوت باتری یو پی اس UPS و باتری ماشین

تفاوت باتری یو پی اس UPS و باتری ماشین

باتری های مورد استفاده برای اتومبیل ها، اتوبوس ها و کامیون ها به باتری خودرویی معروف هستند.این مدل باتری ها طراحی و ساخته شده اند تا یک مقدار بسیار زیادی از جریان را برای یک مدت زمان بسیار کوتاه برای تامین قدرت استارت خودرو و روشن شدن اتومبیل فراهم کنند.

هنگامی که موتور ماشین روشن و در حال کار است، دینام ماشین وظیفه تامین نیازهای برق خودرو را به عهده دارد و همچنین به سرعت شروع به شارژ باتری ماشین کرده تا به شارژ کامل برگرداند.

بر خلاف باتری های ماشین باتری یو پی اس و باتری های خورشیدی به این شکل طراحی شده اند تا مقدار کم جریان را به طور پیوسته برای مدت طولانی ای تامین کنند که اصطلاحا به این قبیل باتری ها، باتری های ذخیره انرژی گفته می شود با اینکه هم باتری های یو پی اس و هم باتری های استارتی ماشین هر دو دارای ولتاژ 12 ولت هستند و هم از نظر ظاهری و حتی کارکرد هر دو از سرب و اسید برای تولید انرژی استفاده می کنند اما ساختار داخلی کاملا متفاوتی داشته و هر کدام برای مصرف خاص خود طراحی و تولید می شوند. 

تمامی سیستم های بک آپ برقی منجمله باتری های خورشیدی و یو پی اس ها با تبدیل جریان DC به جریان برق AC قادر به تامین برق مورد نیاز لوازم برقی و مصرف کننده های خود می باشند .در مقایسه با باتری ماشین باتری های یو پی اس نوعی باتری دیپ سایکل هستند، زیرا در مقایسه با باتری های ماشین برای زمان تخلیه بسیار طولانی تری طراحی شده اند. 

در کل طراحی باتری یو پی اس و باتری ماشین کلا متفاوت است.

در باتری خودرو نسبت به باتری یو پی اس تعداد پلیت های سربی زیادتر و نازکتر است که موجب بالا رفتن سطح برخورد  و واکنش صفحات الکترود با الکترولیت می شود که این امر باعث تولید جریان زیاد در مدت زمان کم می گردد. در حالی که باتری یو پی اس شامل تعداد کمتری از پلیت های الکترود سربی می باشد و همچنین حجم الکترولیت در باتری یو پی اس بسیار بیشتر است، به طوری که واکنش شیمیایی زمان بیشتری برای تولید جریان نیاز دارد. این امر باعث می شود که باتری یو پی اس بتواند مقدار ثابتی از جریان را برای مدت طولانی فراهم کند.

با اینکه هم باتری ماشین و هم باتری یو پی اس هر دو باتری با ولتاژ 12 ولت هستند اما تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در ساختار طراحی و عملکرد آن می باشد.

شما در واقع می توانید یو پی اس را با استفاده از باتری ماشین هم روشن کنید و خروجی 220 ولت داشته باشید و مصرف کننده ها رو برای مدتی تامین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به 220 تبدیل می کنید. ولتاژ خروجی بعد از مدتی افت خواهد داشت و افت ولتاژ در خروجی باتری و بعد در خروجی AC پیش خواهد آمد که در صورتی که یو پی اس شما از نوع یو پی اس آفلاین و از انواع بی کیفیت باشد به مصرف کننده ها آسیب رسانده و در صورتیکه یو پی اس آنلاین باشد بدلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطا داده و قطع خواهد شد. 

علاوه بر موارد گفته شده استفاده از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس باعث گرم شدن بیش از حد باتری در زمان شارژ با استفاده از شارژر یو پی اس می گردد که منجر خرابی سریع و کاهش عمر باتری می گردد همچنین امکان نشت اسید و آزاد شدن گاز هیدروژن و در نهایت منفجر شدن باتری وجود دارد .

آیا می توان از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده نمود ؟

همانطور که در مطالب فوق بیان گردید ، با توجه به متفاوت بودن نوع سیکل جریان دهی دستگاه شارژر یو پی اس ups با باتری خودرو توصیه نمی گردد که باتری ماشین به دستگاه یو پی اس ups متصل گردد ، چرا که زمان برق دهی باتری یو پی اس backup time  و طول عمر مفید باتری به شدت کمتر می شود.

دلیل دیگری که توصیه نمی گردد از باتری ماشین برای یو پی اس استفاده گردد وکیوم نبودن این نوع باتری ها می باشد. همانطور که توضیح داده شد به دلیل عدم انطباق سیکل شارژ و دشارژ باتری با شارژر دستگاه یو پی اس امکان بالارفتن دمای باتری می باشد .در این صورت گاز و بخارات داخل باتری و در بعضی اوقات مایع داخل باتری به بیرون نشت می نماید که این برای فضاهای بسته نا مناسب و خطرناک می باشد .

تشخیص باتری ماشین از باتری یو پی اس

برای تشخیص این باتری از شکل ظاهری می توان  از سر پیلت باتری (سر قطب باتری) متوجه شد . در باتری های اتومبیل سر پیلت باتری به صورت سرب استاوانه ای می باشد و در باتری های یو پی اس (سیلد لید اسید )به صورت تخت و مستطیل شکل بوده و توسط پیچ و مهره به کابل شو متصل می شود .

با توجه به اینکه اسید داخل باتری ماشین شناور است ، در صورت تکان دادن باتری اگر احساس کردیم مایعی داخل باتری در حال تکان خوردن است ، این باتری ، باتری خودرو می باشد و اگر هیچ حرکت و صدایی از باتری مشاهده نشد ، باتری ، باتری یو پی اس (سیلد لید اسید) می باشد . در ضمن وزن باتری های یو پی اس نسبت به باتری های ماشین (در توان مشابه ) سنگین تر هستند.

حماسه هدایتی

نویسنده

حماسه هدایتی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *